بیانه رسالت بیمارستان شفایحیائیان (MISSION)

این بیمارستان به عنوان یک مرکز مرجع دانشگاهی در رشته های تخصصی  وفوق تخصصی ارتوپدی و توانبخشی ، مرکز تحقیقات ، با به
کار گیری  نخبگان جامعه پزشکی و فن آوری های پیشرفته ، ضمن آموزش و پژوهش ، به ترتیب دستیاران و دانشجویان گروه پزشکی و پیراپزشکی ، در زمینه ارتوپدی به ارائه خدمات تشخیصی و درمانی
  می پردازد.

 

 

چشم انداز بیمارستان شفایحیائیان (VISION)

با عزمی استوار برانیم تا برترین مرکزتخصصی و فوق تخصصی ارتوپدی درمنطقه خاورمیانه باشیم.

برنامه راهبردی 


مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک از جمله الزامات اجتناب ناپذیر  فعلی هر نهاد یا مرکز محسوب می‌گردد. امروزه این موضوع آنقدر ارزشمند و پربها تلقی می‌شود که وجود دورنما و استراتژ‌ی‌ها را به عنوان سکان کشتی یک مرکز می‌دانند، به طوری که شکل گیری منابع و خدمات آموزشی و پژوهشی، حول محور آن، صورت می‌گیرد. برنامه‌ریزی، به معنای تعیین فعالیت‌های موثر جهت رسیدن به هدف، یکی از وظایف اصلی مدیران سازمان‌هاست که بر اساس دوره زمانی که برای رسیدن به اهداف در نظر می‌گیرند بنابراینکتابخانه شفایحیائیان  خود را متعهد به پیش بینی و برآوردن نیازهای اطلاعاتی درزمینه ارتوپدی برای رزیدنت ها ،فلوها ، دانشجویان ، اساتید، پژوهشگران و کارکنان می داند .

 

خط مش 

خط مش آماده سازی - خط مش خدمات فنی - خط مش وجین - خط مش مجموعه سازی - خط مش اهدا کتاب - خط مش اطلاعات و ارزیابی منابع

خط مش اطلاعات  واززیابی منابع 

ارزیابی و بررسی وضعیت منابع موجود و به تبع آن حذف منابعی که به دالیلی باید از مجموعه کتابخانه خارج شوند، یکی از وجوه اساسی مدیریت مجموعه است. کتابخانه برای حفظ پویایی مجموعه خود از یک سو نیازمند افزودن منابع روزآمد و مورد نیاز بوده و از سوی دیگر باید منابعی که در روند پرشتاب تولید علم به هر دلیلی جایگاه خود را در تامین نیاز اطالعاتی استفاده کنندگان از دست داده اند، از مجموعه خارج نماید. افزودن منابع بدون پیرایش مجموعه موجود حتی در صورت وجود فضای کافی، در دراز مدت از کارایی مجموعه میکاهد، از این رو وجین یکی از عناصر مهم مجموعه سازی و جریان معکوس گزینش منابع با همان ظرافتها و حساسیتها میباشد. منابع اطالعاتی ماده خام در دست پژوهشگران هستند که با پردازش آنها دانشی نو تدوین میشود، لذا هرچه این ماده خام معتبرتر و قابل اعتمادتر باشد، در نتیجه دانشی با کیفیت باالتر تولید خواهد شد.در ارزیابی هر منبع اطالعاتی خاص دو عامل نقش اساسی دارد: یکی تعیین شاخص ها و معیارهای ارزیابی هر منبع، یعنی ارزیابی هر منبع بر اساس مالک های خاصی است که ارزیاب باید به مجموع آنها توجه کند. دیگری توجه به اهداف، وظایف، سیاست ها، اولویت ها، محدودیت ها و سایر مسایل سازمان مادر است. به عبارت دیگر، تنها شاخص های ارزیابی تعیین کننده نیستند بلکه یک منبع خوب باید بر اساس اهداف و وظایف و سیاستگذاری های سازمان مادر ارزیابی شود. برای اطالعات علمی، صحت و اعتبار علمی منابع، ارزش بیشتری دارد. الزم به ذکر است که در ارزیابی منابع اطالعاتی، معیارهای مختلفی وجود دارند که ممکن است دارای درجات اهمیت متفاوت باشند.

 

بسمه تعالی

دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی ایران مرکز شفایحیائیان عنوان خط مشی :

ارزیابی منابع اطالعاتی شرایط ارزیابی منابع اطالعاتی از دید متخصص موضوعی:

1 - محتوای مرتبط و مناسب: مهم ترین شاخص برای ارزیابی هر منبع اطالعاتی محتوای مرتبط و مناسب آن است. چرا که مهم ترین معیار و شاخص ارزیابی هر منبع اطالعاتی در هر کتابخانه ابتدا محتوای مرتبط آن با اهداف مجموعه سازی است. سپس ارتباط موضوعی و ارزش محتوایی آن توسط متخصص موضوعی ارزیابی میشود. در صورتی که مدرکی محتوای »مرتبط« و »مناسبی« داشته باشد در مجموعه قرار میگیرد.
2- قیمت منابع اطالعاتی و هزینه های جانبی آن: یکی از تعاریف اصلی مدیریت، حداکثر استفاده از حداقل منابع سازمانی است. فلسفه اصلی انتخاب نیز همین اصل مدیریتی است. .
3- تاریخ انتشار: برای ویرایش های مختلف یک اثر، در صورتی که کتابخانه ای ویرایش قبلی اثری را دارد،تهیه ویرایش های جدید به طور کلی در زمینه های علوم پزشکی که سرعت روزآمدی اطالعات بسیار مهم و اساسی است از الزامات است.
4 - ناشر معتبر: ناشر معتبر شاخص مهمی برای اعتبار اثر است. .
5 - تناسب سطح و محتوا با جامعه کتابخانه: از شاخص های مهم محتوایی است .
6 - مشخصات ظاهری و فیزیکی انواع رسانه ها: برای مثال نوع رسانه مانند کاغذ، سی دی، فیلم و کیفیت آنها، کیفیت حروف چینی، صفحه آرایی و چاپ، دوام فیزیکی، نوع صحافی و بسته بندی انواع منابع اطالعاتی، توجه به آلودگی های محیط زیستی، میزان فضای مورد نیاز در قفسه، وضعیت حفاظت و نگهداری و غیره می تواند عامل مهمی برای انتخاب باشد. کیفیت خوب تصاویر کتاب های پزشکی مانند اطلس های پزشکی اهمیت خاصی دارند. .
7- دید آورندگان اثر: نویسنده، مترجم، ویراستاران علمی و ادبی، تحریریه، داوران، نقاش، مصور، برنامه نویس و غیره از جمله گروه هایی هستند که متناسب با نوع اثر در انتشار و تولید آن سهیم اند. اعتبار و شهرت هر کدام از آنان به خصوص دست اندرکاران اصلی مانند نویسنده و مترجم و ویراستار عامل بسیار مهمی برای انتخاب منابع اطالعاتی می تواند باشد.

روش اجرایی:

1 - بکارگیری نظرات متخصصین موضوعی در تهیه فهرست منابع جهت خرید از نمایشگاههای کتاب بصورت سالیانه
2-  بکارگیری نظرات متخصصین موضوعی در بررسی فهرست کتابهایی که در دروه های منظم وجین از کتابخانه تسهیالت مور نیاز انتخاب و دعوت از اساتید و متخصصین رشته های تحصیلی که در مرکز حضور دارند بعنوان متخصصین موضوعی ارزیابی منابع اطالعاتی از دید کاربران کتابخانه: 1-استفاده از فرم نظرسنجی در کتابخانه در خصوص میزان رضایت کاربران از کمیت، کیفیت، جامعیت،دسترس پذیری و به روز بودن منابع اطالعاتی به صورت مستمر و استفاده از نتایج به صورت سالیانه جهت رفع نواقص
2- تجزیه و تحلیل آمار استفاده از منابع اطالعاتی، آمار امانت، استفاده درون کتابخانه ای منابع بصورت سالیانه.
3- بررسی سالیانه میزان درخواست منابع اطالعاتی فارسی و التین کاربران در فرمهای درخواست سفارش منابع اطالعاتی و مقایسه آن با موجودی کتابخانه و تامین سایر موارد با نظرخواهی از متخصصین موضوعی

 

 

Template settings